Car2go jednym z globalnych liderów car-sharing

Car2go jednym z globalnych liderów car-sharing
Należący do firmy Daimler operator car sharing znany powszechnie, jako car2go może się ostatnio pochwalić wzrostem wykładniczym. Car2go oferuje elastyczny model wynajmu auta na minuty z możliwością wykonania trasy w jednym kierunku i zostawienia auta w dowolnym miejscu. Ilość użytkowników osiągneła liczbę 2,200,000 i jest to przyrost w wysokości aż 42% rocznie. Co 1,4 sekundy, użytkownik car2go wykonuje przejazd autem car2go w jednym z 26 miast w Europie, Azji i Ameryce Północnej.

W Ameryce Północnej, miastem o największej liczbie użytkowników jest kanadyjskie Vancouver z liczbą około 120,000 użytkowników. Z kolei w Stanach Zjednoczonych, prym wiedzie Seattle z liczbą około 85,000 członków. Co trzy sekundy, użytkownik systemu car2go w Ameryce Północnej wykonuje przejazd. Amerykański car2go chwali się, że od momentu startu do tej pory wykonano aż 32 miliony przejazdów.

Volvo rozwija własny car sharing we współpracy z Sunfleet

Volvo rozwija własny car sharing we współpracy z Sunfleet
Volvo Cars powołał do życia nową jednostkę w firmie, której celem jest stworzenie nowoczesnego systemu car sharing w ramach swojej strategii szerokiej ekspansji w dziedzinie udostępniania samochodów oraz usług mobilnych. Nowa jednostka biznesowa będzie opierać się na współpracy z firmą Sunfleet, jedną z pierwszych na świecie firm oferujących auta współdzielone, która wykorzystuje w swojej flocie auta Volvo od 1998 roku.

Sunfleet operuje praktycznie na terenie całej Szwecji (około 50 miast) a w swojej bazie posiada ponad 50 tysięcy użytkowników, którzy generują blisko 250 tysięcy transakcji rocznie przy flocie 1200 aut. Sunfleet jest największym operatorem car sharing w Szwecji i należy do grupy Hertz. Firma została założona we współpracy miasta Göteborg, Skanska oraz Volvo.

Transport 4.0, czyli podróżowanie w czasach sharing economy

Transport 4.0, czyli podróżowanie w czasach sharing economy
Nadszedł czas, kiedy o samochodach zaczynamy myśleć w kategoriach usług, nie zaś produktów. Już niedługo na pytanie “czym jeździsz?” przeciętny człowiek będzie odpowiadał: Uberem, Lyftem, BlaBlaCarem. To, którą markę wskaże, będzie wiele mówiło o jego stylu życia, wartościach i potrzebach.

Zacznijmy od najprostszych potrzeb. Budzik nie zadzwonił, autobus nie przyjechał (i tej wersji będziemy się trzymać). Za chwilę spóźnimy się do pracy. Możemy wezwać taksówkę… albo Ubera. Za tym drugim będzie przemawiać cena. Obecnie Uber pobiera opłatę 4 zł za “trzaśnięcie drzwiami” oraz 1,40 zł za przejechany kilometr. Sprawdzam cenniki najpopularniejszych korporacji taksówkarskich w stolicy: standardem jest 6 zł za wejście do pojazdu i 1,80 – 1,90 za kilometr; łapiąc kurs pod Dworcem Centralnym zapłacimy nawet 8 zł na start i 3 zł na kilometr.

Car sharing, czyli jak tanio jeździć autem

Car sharing, czyli jak tanio jeździć autem
Takie rozwiązanie działa z powodzeniem w wielu miastach na całym świecie. Dzięki niemu można tanio wynająć auto, które czeka na ulicy. Chodzi o car sharing – nowy system wypożyczania samochodów.

Jak funkcjonuje car sharing? Operator działający na danym terenie (zazwyczaj w dużym mieście) posiada flotę samochodów, najczęściej jednego producenta. Udostępnia je użytkownikom, którymi mogą być osoby prywatne albo firmy. Auto można wynająć na czas, w jakim faktycznie będzie się z niego korzystać – dzień, godzinę lub siedem minut. Najczęściej płaci się za minutę jazdy. Pojazdy są gotowe do wyruszenia w drogę, ubezpieczone i zatankowane.
Wynajem odbywa się na bardzo ciekawych warunkach. Nie trzeba udawać się do biura firmy, ponieważ rezerwacji dokonuje się przez internet lub aplikację mobilną.

System wypożyczania samochodów w Europie

System wypożyczania samochodów w Europie
Zainteresowanie carsharingiem - miejskim systemem wypożyczania samochodów jest coraz większe. Korzystanie z tej usługi, podobnej do systemu wypożyczalni rowerów miejskich, zmniejsza liczbę samochodów w miastach. Przedstawiamy, jak carsharing działa w różnych krajach Europy.

Wypożyczanie samochodów na krótki czas, wprowadzone już w końcu lat 80, obecnie przeżywa w Niemczech prawdziwy boom. Na początku 2014 r. korzystało z niego ponad 750 tys. osób (67 proc. więcej niż rok wcześniej). Prasa jednak pisze już o milionie użytkowników. Usługi oferuje ponad 150 firm, w tym znani producenci samochodów (BMW, Daimler, Citroen) dysponują własnymi firmami. Łącznie wypożyczać można 14 tys. aut.

Najbardziej popularne oferty "free floating" pozwalają zostawić samochód w dowolnym miejscu.

Pomysły na car sharing wg Forda

Pomysły na car sharing wg Forda
Podczas targów Consumer Electronic Show 2015 (CES 2015) firma Ford ogłosiła wprowadzenie planu Ford Smart Mobility, który za sprawą innowacyjnych rozwiązań ma wprowadzić nowe standardy w zakresie łączności, mobilności, samochodów autonomicznych oraz przetwarzania dużych zbiorów danych. Ford poinformował także o rozpoczęciu na całym świecie 25 eksperymentów z dziedziny mobilności, a także o zamiarach przetestowania w tym roku zagadnień związanych z transportem, aby zaoferować wyższą jakość obsługi, bardziej wszechstronne modele oraz nowy rodzaj "współpracy społecznej".

Londyn będzie miejscem, w którym Ford wdroży kilka pilotażowych projektów mających na celu przetestowanie różnych sposobów zmniejszania zatorów ulicznych w ruchu miejskim.

Paryski car sharing wzorem dla Warszawy?

Paryski car sharing wzorem dla Warszawy?
Stolica Polski od pewnego czasu przymierza się do uruchomienia usługi car–sharingu, czy wypożyczania samochodów wprost z ulicy, na wzór rowerowego Veturilo. Podobny system od kilku lat funkcjonuje w Paryżu i choć nie wiązano z nim konkretnych oczekiwań, to powoli bardzo dobrze się tam przyjmuje.

Paryski system nazywany Autolib’ (w nawiązaniu do jednego z największych w Europie systemów roweru miejskiego Velib’) opisał dziennikarz Guardiana. Londyn w tym roku ma zamiar uruchomić bliźniaczy system, stąd zainteresowanie Brytyjczyków. Ale i Warszawa intensywnie nad nim myśli, czerpiąc wzorce z innych miast.

Wicedyrektor warszawskiego ZTM Łukasz Puchalski zaznaczał w rozmowie z naszym serwisem, że głównym celem car–sharingu w Warszawie byłoby uwolnienie miejskiej przestrzeni.

Posiadanie samochodu to przeżytek

Posiadanie samochodu to przeżytek
Młodzi ludzie nie chcą i nie potrzebują samochodów, a koncerny samochodowe głowią się co jest tego przyczyną. Jeszcze trochę ponad dekadę temu, posiadanie samochodu było ‘kluczem’ do wolności, a w krajach takich jak Polska do pewnego stopnia wyznacznikiem statusu społecznego. Liczba młodych chętnych na zrobienie prawa jazdy i kupienie samochodu spada systematycznie od kilku lat w Stanach Zjednoczonych oraz większości państw UE. W 2010 roku w Polsce prawo jazdy otrzymało 830 tys. osób, rok później aż blisko 300 tys. osób mniej.

Spadek zainteresowania nabycia samochodu wśród młodych, koncerny tłumaczą m.in. rozwojem technologii mobilnych oraz kryzysem ekonomicznym. Urządzenia mobilne sprzężone z social media są w obecnych czasach oknem na świat, a w wielu przypadkach jednym z głównych kanałów komunikacji ze znajomymi oraz z rodziną.

Generacja iPhone'a odstawia samochód

Generacja iPhone'a odstawia samochód
Z ulic niemieckich miast ubywa samochodów, przybywa ludzi. Monachium i Berlin pięknieją. To nie marzenia, to rzeczywistość. Rozmowa z dr. Michałem Beimem.

Adam Kompowski: W niemieckich miastach spada liczba zarejestrowanych samochodów. W samochodowym raju - jak to możliwe?

Michał Beim: Tak, to trend obserwowany od połowy lat 90. Dotyczy dużych miast. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba zarejestrowanych samochodów spadła w nich od kilku do nawet 20 procent. Jest ich mniej niż w polskich miastach, np. w Monachium w stosunku do 2006 roku ubyło 100 tysięcy samochodów.

Adam Kompowski: W niemieckich miastach spada liczba zarejestrowanych samochodów. W samochodowym raju - jak to możliwe?

Car2go w Warszawie, jeszcze w tym roku?

Car2go w Warszawie, jeszcze w tym roku?
Niewykluczone, że możliwość wypożyczenia auta na krótki czas pojawi się już w listopadzie tego roku. Trwają rozmowy z miastem. Dotyczą m.in. możliwości bezpłatnego parkowania i poruszania się buspasami.

Jest to system podobny do Veturilo, ale nie są to rowery, a samochody marki Smart, które mają 2,5 metra długości. Będzie je można za pomocą aplikacji na smartfonie zlokalizować, bez żadnego problemu wypożyczyć i zostawić gdziekolwiek. To jest zaleta w stosunku do systemu Veturilo, że nie trzeba będzie ich dokować w konkretnym miejscu – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor public relations Mercedes Benz Polska. – W tej chwili są prowadzone rozmowy z władzami Warszawy, ponieważ te auta mają parkować bezpłatnie i będą mogły jeździć buspasami.

Eko-auta we Wrocławiu parkują za darmo

Eko-auta we Wrocławiu parkują za darmo
Od początku 2014 roku właściciele pojazdów hybrydowych i elektrycznych mogą w płatnych strefach parkowania zostawiać auta po preferencyjnych cenach lub nawet zupełnie za darmo. Wystarczy w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta wyrobić abonament „E”. Upoważnia on do płatnego parkowania w strefie A (ceny poniżej) oraz darmowego parkowania w strefach B i C. Inny sposób na bezpłatny postój to uzyskanie identyfikatora "H," dającego prawo do bezpłatnego parkowania w strefach B i C.

Do nabycia abonamentu typu E wymagane są następujące dokumenty:

1) dowód uiszczenia opłaty abonamentowej - w przypadku uiszczenia opłaty w formie gotówkowej;
2) dokument potwierdzający tożsamość osoby składającej wniosek, wydany przez właściwy organ - w przypadku uiszczenia opłaty w formie bezgotówkowej;